Yrityksen toimitiloja suunnitellessa sekä ravintola- hotelli- ja laivakohteissa kaikissa korostuu tilojen käytettävyyden lisäksi yritysilme. Minulle on ensisijaisen tärkeää huomioida suunnitteluprojekteissa, että uusi sisustus vahvistaa yrityksesi brändiä ja lisää niin viihtyvyyttä kuin asiakasvirtaa. On tärkeää, että ymmärrän asiakasyrityksen liiketoiminnan ja arvot sen lisäksi, että käymme läpi projektin käytännönläheisemmät suunnitelmat perusteellisesti. Paras tulos syntyy yhteistyössä: keskustelemme yrityksesi liiketoiminnasta, toimintatavoista, tavoitteista, visioista ja asiakaskohderyhmistä jo ennen suunnittelun aloittamista.
Tässä blogijulkaisussa käytän esimerkkinä suunnittelemani ravintola Wok Wok Eastonin tilaa. Ensikohtaamisella asiakaspariskunnan kanssa selvitin heidän tavoitteitaan, unelmiaan, arvomaailmojaan, yrityksen liikeideaa ja visioita. Asiakkaan tavoitteena oli luoda uudenlainen aasialainen pikaruokaketju, jonka ilmeestä yrittäjät halusivat raikkaan, modernin, viihtyisän, hauskan, mieleenpainuvan, tunnistettavan ja erilaisen. Otin tavoitteekseni brändätä heille sisustuskonseptia, jota oli helppo toistaa minkälaiseen tilaan tahansa, koska ravintoloita oli tarkoitus avata eri kokoisina eri ostoskeskuksiin. Haasteet ja haaveet olivat monenkirjavat. Omistajien persoonat ja tausta pysyivät kirkkaana mielessäni läpi koko suunnitteluprosessin.
Tilojen brändäys on tärkeää kaikille yritystiloille
Yrityksen brändi ei ole vain hieno nimi, logo, tietty värimaailma ja tuotteet, vaan se on monen asian yhteissumma kuten tilojen toimivuus, sisustuksen selkeä visuaalinen ilme, työntekijöiden sitoutuminen, asiakaspalvelu ja yritysjohdon toimintatavat. On selvää, miten vahva vaikutus toimivilla tiloilla ja aistikkaalla viihtyisällä tilalla on kaikkien tilaa käyttävien – niin työntekijöiden kuin asiakkaiden hyvinvointiin.
Kirjoitin aiemmassa blogitekstissäni yritystilan luomasta ensivaikutelmasta, josta tulee välittyä yrityksen ilme, arvot, laatu samalla kun tila on kutsuva ja viihtyisä. Jokainen yritystila viestii aina tilan käyttäjälle jotain – on siis tärkeää, että tilojen viesti vastaa yrityksen muuta viestiä, eikä ole ristiriidassa tavoitteiden kanssa. Tilan brändäys ja brändin huomiominen yritystilojen suunnittelussa lähtee konseptista, jonka raameihin suunnitelma ja sen toteutus rakennetaan.
Ravintola Wok Wokin brändäyksessä kävin asiakaspariskunnan kanssa heidän suunnittelemia toimintatapoja läpi esimerkiksi ruoan jakelukanavien, asiakaspalvelun ja mainonnan osalta sekä grafiikkaa ja sen yhteneväisyyttä sisustuksen kanssa. Kaikki nämä ovat osa yritysbrändiä ja vaikuttavat kokonaisuuteen sekä siitä välittyvään tunnelmaan.
Ravintolatilan väri- ja materiaalivalinta on tärkeä osa brändäystä. Ravintola Wok Wokissa ne luovat vahvan ensivaikutelman ja herättävät heti mielikuvia ja tunteita.
Työntekijöitä osallistava konseptisuunnittelu
Kun kyseessä on olemassa olevan yrityksen uudelleen brändäys, on mielestäni tärkeää osallistaa yrityksen työntekijät konseptisuunnitteluun mukaan, koska he ovat oman alansa ja yrityksen asiantuntijoita. Työntekijöillä on paitsi ydinosaaminen asiakastyöstä myös asiakastuntemus ja he kuulevat toiveet ja palautteen asiakasrajapinnasta ensimmäisenä. He myös käytännön työnsä kautta kokevat ja tietävät mikä työympäristössä toimii ja mikä ei.
Aina ei ole mahdollista hyödyntää työntekijöiden tietotaitoa kuten suunnittelukohteessani ravintola Wok Wokissa, sillä yritystä oltiin vasta luomassa konseptisuunnitteluvaiheessa.
Kokeneena sisustusarkkitehtina yhdistän oman ammattitaitoni ja kokemukseni erilaisten haastavien tilojen suunnittelusta siihen tietoon, mitä yrityksen sisällä jo on. Tässä suunnittelukohteessa se perustui pitkäjänteiseen yhteistyöhön asiakaspariskunnan kanssa, sillä on luonnollista että yrityksen alkutaipaleella liikeidea muokkautuu ja elää, mikä aiheuttaa muutoksia myös konseptisuunnitteluun.
Voit tutustua lisää asiakasprojektini ravintola Wok Wokin luomistarinaan sivustoni referensseissä
Vahvan brändi- ja konseptisuunnittelun vaikutus
Kun puhutaan yrityksestä, jota ollaan vasta luomassa, on entistäkin tärkeämpää tehdä ohjaavaa konseptisuunnittelua, mikä auttaa myös yrityspäättäjiä valintojen teossa ja löytämään oikean suunnan. Näin suunnittelussa kulminoituvat ensiarvoisen tärkeinä ominaisuuksina vahvat konseptit, niiden selkeys ja kokonaisvaltaisuus. Hyvin tehty konseptisuunnittelu on myös sisustuksen esisuunnittelua, mikä helpottaa jatkosuunnittelua sekä samalla vähentää sisustussuunnittelun kustannuksia. Suunnittelin ravintola Wok Wokille kolmeen kauppakeskukseen ravintolatilat muokaten samaa konseptia.
Konseptisuunnittelulla luodaan myös ohjeistuksia kuten valaistuksen suunnitteluun, grafiikan ja opasteiden käyttöön riippuen suunnittelukohteen laajuudesta. Ravintola Wok Wokin konseptisuunnittelu sisälsi ohjeistuksen sisustuselementtien käyttöön. Ohjeistustarpeet ovat erilaiset työympäristöissä ja pienissä ravintoloissa kuin esimerkiksi hotelleissa ja matkustajalaivoissa.
Ehdottomasti isoin vaikutus hyvällä brändäyksellä ja konseptisuunnittelulla on yrityksen myynnin kasvuun! Visuaalisesti vahvat selkeät hotelli- ja ravintolabrändit houkuttelevat asiakkaita enemmän kuin heikon signaalin välittävät brändit.
Seuraa tulevia blogijulkaisujani. Kirjoitan enemmän muun muassa väri- ja materiaalisuunnittelusta, joiden vaikutuksesta yritysbrändin ilmeeseen jo mainitsin.